Nytt krav til Verneombud
Så, folkens, fra 1. januar 2024 blir det nye regler for verneombud. Hvis bedriften har 5 eller flere ansatte, må dere ha en i bedriften som tar rollen som verneombud. Det handler om å passe på hverandre, slik at alle kommer trygt hjem etter jobb.
Hva er greia med verneombudet, da?
Vel, det er en av dere, valgt av dere, som skal være den som bryr seg ekstra om sikkerheten. Verneombudet skal sørge for at alle vet hva som gjelder for sikkerheten på jobben, og si ifra hvis noe ikke er som det skal.
Hvorfor er det så viktig?
Jo, det handler om å unngå ulykker og passe på helsa. Verneombudet er en slags vaktmester for trygghet - passer på at alle er trygge og glade på jobb, og at dere jobber bra sammen.
Er du sjefen på byggeplassen?
Da må du finne en til å være verneombud. Er du en av arbeiderne? Da har du rett til å være med på å velge hvem som skal passe på dere. Vil du vite mer om hvordan dette velges, sjekk ut Arbeidstilsynets nettsider. De kan også stikke innom og sjekke at dere har det på stell med verneombudet. Hvis ikke, må dere fikse det asap. Husk, det er bedre å være trygg enn å angre etterpå!
Brukere dere et digital verktøy som eks. Gripr kan dere enkelt håndtere HMS dokumentasjon helt digitalt, rapportering av avvik og risikuvurderinger kan gjøres med digitale skjemaer. Gripr kan du prøve helt gratis eller velge vår betalt plan hvor man får tilgang til alle funksjoner og integrasjoner. Gripr koster kun 79,00 per bruker og man betaler hver måned.
Behov for kurs?
Skal du ha kurs for noen av dine ansatte som skal bli Verneombud, da kan du bestille dette via vår partner Dr. Dropin ved å følge denne linken -> Les mer om kurs for Verneombud