Hvilke trinn følger man i en Sikker Jobb Analyse?

En Sikker Jobb Analyse (SJA) består av flere trinn som systematisk identifiserer farer og vurderer risiko før en arbeidsoppgave igangsettes. Disse trinnene inkluderer:

## 1. Vurder behovet for en SJA
- Bruk SJA når oppgaven er ny, involverer risikofylt utstyr eller har spesielle fareelementer.

## 2. Planlegg analysen
- Sett sammen et faglig team og samle relevant informasjon som prosedyrer og tidligere erfaringer.

## 3. Del opp arbeidsoppgaven i trinn
- Bryt ned oppgaven i mindre steg som "løft", "skru" eller "koble" for oversiktlighet.

## 4. Identifiser farer for hvert trinn
- Kartlegg potensielle farer som akutte skader, kjemiske eksponeringer eller organisatoriske svakheter.

## 5. Vurder risiko
- Bruk risikomatrisemetoder til å vurdere hvor alvorlig en uønsket hendelse kan være.

## 6. Planlegg tiltak
- Bestem forebyggende løsninger som for eksempel bruk av personlig verneutstyr eller sikker rute for gjennomføring.

## 7. Iverksett tiltak og informer
- Sørg for at tiltakene implementeres, og at alle involverte er informert og har signert analysen.

## 8. Dokumenter analysen
- Fyll ut et SJA-skjema som viser identifiserte farer, tiltak og ansvar, og lagre det slik at det er tilgjengelig.

## 9. Evaluer og lær
- Etter gjennomføring bør prosessen evalueres for å forbedre fremtidige analyser.

Nøkkelprinsipper: En effektiv SJA handler om deltakelse, tydelig ansvarsfordeling og kontinuerlig oppdatering for å sikre trygge arbeidsforhold. Dette er også i tråd med kravene i Arbeidsmiljøloven og HMS-forskriftene i Norge, og skaper en tryggere arbeidsplass gjennom proaktiv risikohåndtering.

191
This is some text inside of a div block.
Få demo av Gripr

Book en demo og se hvorfor andre velger Gripr

Book tid for en demo