Unngå forsinkelser når det oppstår endringer!
Artikkel
Publisert:
24.03.2025

Unngå forsinkelser når det oppstår endringer!

3 min
å lese

Har du noen gang opplevd å stå midt i en byggeprosess og bli møtt med uforutsette endringer i kontrakten? Du er ikke alene. Dette er en vanlig utfordring som mange opplever i byggebransjen. Det kan være frustrerende og kostbart å måtte håndtere endringer i kontrakter, spesielt når det skjer midt i en pågående byggeprosess. I dette blogginnlegget vil jeg gi deg en trinnvis guide til hvordan du kan lage en endringsmelding for byggekontrakter, med utgangspunkt i dette vanlige problemet.

Hvorfor er dette et problem?


Det å måtte håndtere endringer i byggekontrakter kan være tidkrevende og kostbart. Det kan føre til forsinkelser i prosjektet og i verste fall føre til at prosjektet går over budsjett. I tillegg kan det skape konflikter mellom entreprenører og byggherrer. Dette kan resultere i en dårlig arbeidsatmosfære og tap av tillit mellom partene. Det er derfor viktig å løse dette problemet på en effektiv og profesjonell måte.


Løsning:

Den beste måten å håndtere endringer i byggekontrakter på, er å lage en endringsmelding. Dette er et dokument som beskriver de endringene som skal gjøres i kontrakten, og som begge parter må signere på. Her vil jeg gi deg en steg-for-steg forklaring på hvordan du kan lage en endringsmelding for byggekontrakter.

Steg 1: Identifiser endringene
Det første steget i å lage en endringsmelding er å identifisere hvilke endringer som skal gjøres i kontrakten. Dette kan være alt fra endringer i materialvalg, til justeringer i tidsplanen eller endringer i kostnader. Det er viktig å være så presis som mulig når man identifiserer endringene, slik at begge parter er enige om hva som skal endres.

Steg 2: Beskriv endringene
Når endringene er identifisert, må de beskrives i detalj. Dette inkluderer en beskrivelse av hva som skal endres, hvorfor det skal endres, og konsekvensene av endringen. Dette vil gi en bedre forståelse for hvorfor endringen er nødvendig og hva som må gjøres for å implementere den.

Steg 3: Beregn kostnader og tidsplan
Etter at endringene er beskrevet, må man beregne kostnadene og justere tidsplanen. Dette vil hjelpe begge parter å forstå de økonomiske konsekvensene av endringen og hvor lang tid det vil ta å gjennomføre den. Det er viktig å være realistisk og å ta hensyn til eventuelle forsinkelser som kan oppstå som følge av endringen.

Steg 4: Diskuter og forhandle
Når endringene er beskrevet og kostnadene og tidsplanen er beregnet, må begge parter diskutere og forhandle om endringene. Dette er en viktig del av prosessen for å sikre at begge parter er enige om endringene og de konsekvensene de vil ha. Det er viktig å lytte til hverandre og være åpne for kompromisser.

Steg 5: Signer endringsmeldingen
Etter at endringene er diskutert og forhandlet, må begge parter signere endringsmeldingen. Dette er en formell godkjenning av endringene og betyr at begge parter er enige om dem. Endringsmeldingen bør også inneholde en klausul om eventuelle ytterligere endringer som kan oppstå i fremtiden.

Eksempler på hvordan Gripr kan være en løsning:
Gripr er et program utviklet spesielt for byggebransjen, som kan være en stor hjelp i håndteringen av endringsmeldinger. Gripr inneholder en modul for endringsmeldinger, som gjør det enkelt å opprette, diskutere og forhandle endringer i kontrakter. Det gir også en oversikt over de økonomiske konsekvensene og tidsplanen for endringene, noe som gjør det enklere å forhandle og komme til enighet. Ved å bruke Gripr kan man effektivisere prosessen og redusere risikoen for konflikter mellom entreprenører og byggherrer.

Nå som du har lært hvordan du kan lage en endringsmelding for byggekontrakter, oppfordrer jeg deg til å ta i bruk Gripr for å effektivisere prosessen. Ved å bruke Gripr kan du redusere risikoen for konflikter, forsinkelser og kostnader i byggeprosjekter. Ta kontroll over endringer i kontrakter og sikre en smidig og profesjonell håndtering av dem.

Vil du lære mer om hvordan Gripr kan hjelpe deg med å håndtere endringer i byggekontrakter? Besøk vår nettside for mer informasjon og ta kontakt for en gratis demo av programmet.

Få demo av Gripr

Book en demo og se hvorfor andre velger Gripr

Book tid for en demo

Hva sier brukerne våre

Ikke ta oss på ordet, men hva våre kunder sier om Gripr.
Se alle tilbakemeldinger

Sparer mye tid

Integrasjon opp mot Tripletex er suveren, data oppdateres sømløst begge veier som gjør ting veldig enkelt.

Friederike

Forsand Byggservice

Alt på ett sted

Enkelt å bruke, enkelt å dokumentere og enkelt å dele videre.

Henrik

Bygg Sandefjord

Enklere hverdag

Kan absolutt anbefales! Veldig bra App, oversiktlig, enkelt og lite klikking.

Stian

Byggmester Furulund

Alt er topp

Super support og supert program som forenkler bla. befaring.

Geir

Dronningfjell

God oversikt

Liker oppsettet og oversikten man får på prosjekter og at vi kan planlege arbeid og samhandle.

Tom Erland

GT Riv & Betong

En rimlig løsning

Valgte Gripr da vi ønsket et verktøy for bedriften vår som ikke kostet skjorten.

Knut-Øyvind

Tømrer Knut-Øyvind Bruun

Er veldig fornøyd

Gripr virker kjempebra, bruker det hver dag. Digger kalenderfunksjonen og huskelister.

Vegard

Byggtec Service og Montasje

Man blir hørt

Nye forbedringer kommer hele tiden og man blir hørt når man ønsker noe nytt.

Karl Heine

Espegard Elektro

Gir oss verdi

Gripr er kjempeverktøy for oss, spesielt i forhold til vareflyt ved å benytte «oppgaver». Før kunne en å annen vare og melding om service glippe i systemet, det gjør det ikke lenger.

Finn Erik

HTH Kjøkkenforum

Lag gratis firmakonto

Å lage en konto tar mindre enn 2 minutter og du får tilgang til Avvik, SJA, prosjekt, oppgaver, timer og masse mer...
Prøv gratis